مصرف دارو در ماه مبارک رمضان با مشورت پزشک

مدیر کل دفتر ارزیابی، کنترل تجویز و مصرف کالاهای سلامت سازمان غذا و دارو گفت: مصرف دارو در ماه مبارک رمضان بدون مشورت با پزشک قطع نشود یا تغییر نکند.

دکتر مهرناز خیراندیش افزود: بارداری، شیردهی و ابتلا برخی بیماری‌ها مانند دیابت، فشارخون، روده تحریک پذیر، یبوست، زخمهای گوارشی (معده و دوازدهه)، اختلالات کلیوی، بیماری‌های اعصاب و روان و آسم همگی ناشی از شرایط جسمی هستند بنابراین فرد ملزم است پیش از اقدام به روزه‌داری، با پزشک معالج خود در خصوص اقدام به روزه‌داری مشورت کند.

وی در ادامه اظهارکرد: بیماران نباید بدون مشورت با داروساز یا پزشک معالج خود اقدام به قطع مصرف دارو، تغییر یا کاهش دوز مصرفی و یا تغییر زمان مصرف کنند. رعایت نکردن این اصول می‌تواند منجر به عدم اثربخشی دارو، عدم دستیابی به اثرات درمانی، بروز اثرات جانبی و تشدید بیماری شود.

مدیر کل دفتر ارزیابی، کنترل تجویز و مصرف کالاهای سلامت سازمان غذا و دارو افزود: بیماران مبتلا به بیماری انسدادی ریوی(COPD) و صرع خصوصاً در معرض خطر تغییر دوز دارو در ایام روزه داری هستند. پزشکان علاوه بر اینکه باید به بیماران صرعی که با قطع دارو دچار بازگشت حملات تشنجی می شوند مشاوره دقیق بدهند، باید به بیماران مبتلا به آسم که با قطع داروهای استنشاقی و افشانه‌های تنفسی دچار حملات آسمی می شوند،توصیه های لازم را ارائه کنند.

وی در ادامه گفت: مطالعات به عمل آمده روی داروهای ضد فشارخون و ضد انعقاد خون نشان می‌دهد که روزه‌داری تاثیر خاصی بر اثربخشی این داروها ندارد البته گاهی اوقات لازم است در مورد داروهای مدر (ادرار آور)، برای جلوگیری از ازدست رفتن آب بدن، پزشک اقدام به کاهش دوز این داروها در بیماران روزه دار کند.

خیراندیش افزود: برخی از داروهای ضد التهاب این قابلیت را دارند که دوبار در طول روز مصرف شوند. مصرف این گونه داروها را می‌توان با مشورت پزشک و داروساز به زمان افطار یا سحر موکول کرد.

به گزارش پایگاه خبری سازمان غذا و دارو، وی در پایان گفت: پزشک معالج، جهت درمان عفونت در بیمار روزه‌دار می‌تواند اقدام به تجویز آنتی بیوتیک‌هایی کند که به جای چند بار مصرف در طی روز، یک یا دو بار در روز مصرف شوند.

سلامت نیوز ۵ خرداد۹۶

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *