ایران رتبه اول مصرف آدامس در جهان

دکتر علی کرمی:اسلام بعنوان دین کامل دارای ابعاد گوناگون فرهگ زندگی شخصی و اجتماعی است. ارزش های اسلام راستین در باب مصرف چنان روشن و بالنده است که در قران، احادیث و سیره آئمه اطهار به روشنی اهمیت پرهیز از اصراف و توجه به رعایت مصرف بهینه تاکید شده است. مسلمان واقعی را نه تنها از رعایت ارزش های دینی و انجام تکالیف عبادی می توان شناخت بلکه معیار میزان تعبد یک مسلمان را میتوان در شیوه و الگوی مصرف او مشاهده کرد.

به گزارش سلامت نیوز متاسفانه نفوذ فرهنگ غربی و مصرف گرایی به کشورهای اسلامی این لگوی واقعی را بر هم زده است و برخی مسلمانان دین را صرفا اجرای برخی اصول عبادی مانند نماز و روزه، حج، حجاب و اینها می دانند و لیکن در رعایت ارزش های حاکم بر مصرف کاملا بی توجه هستند.

بررسی آمار مصرف حدود ۳۶ قلم از اقلام و همچنین رفتار های مصرف گرایانه در کشور ما نشان دهنده عدم تطابق الگوی مصرف اکثریت جامعه با الگوهای مصرف اسلامی است. این تحقیق زمینه ایست جهت بررسی علل و مبانی این مصرف گرایی و تلاش مسولین کشور جهت ارتقا فرهنگ اسلامی در تنظیم لگوی مصرف با الگوهای اسلامی.

الگوی مصرف هر جامعه نشان دهنده فرهنگ اصیل یا تغییر یافته آن است. با توجه به اینکه رفتار فردی منشا گرفته از اندیشه، تفکر ، اعتقادات و فرهنگ هر فرد است با بررسی الگوی رفتاری هرفرد از جمله الگوی مصرف میتوان به ریشه های فکری و اعتقادی ان فرد یا در کل جامعه پی برد.

دین اسلام در باره مصرف سفارش ها و تاکیدات بسیار روشنی دارد قران و سیره پیامبر اسلام نشان دهنده اهمیت این موضوع و پرهیز از اسراف و مصرف گرایی است مانند قرآن می فرماید: «وَ آتِ ذَا الْقُرْبى‏ حَقَّهُ وَ الْمِسْکِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ وَ لا تُبَذِّرْ تَبْذِیراً، إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کانُوا إِخْوانَ الشَّیاطِینِ وَ کانَ الشَّیطانُ لِرَبِّهِ کَفُوراً»؛ ،« و حق نزدیکان را بپرداز و (همچنین) مستمند و وامانده در راه را، و هرگز اسراف و تبذیر مکن؛ چرا که تبذیرکنندگان برادران شیاطینند، و شیطان کفران (نعمتهاى) پروردگارش کرد
یا انه لایحب المسرفین‏ خداوند ‏به اسراف کاران مى‏فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدی مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ کَذَّابٌ و از این موارد بسیار است. مانند كُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید ، اسراف از هر نوعى که باشد انسان را به نابودى مى‏کشد. قرآن مجید این حقیقت را چنین بیان مى‏فرماید: «ثُمَّ صَدَقْناهُمُ الْوَعْدَ فَأَنْجَیناهُمْ وَ مَنْ نَشاءُ وَ أَهْلَکْنَا الْمُسْرِفِین‏»؛ سپس وعده‏اى را که به آنها داده بودیم وفا کردیم، آنها و هر کس را مى‏خواستیم (از چنگال دشمنانشان) نجات دادیم، و مسرفان را هلاک نمودیم. «وَ کَذلِکَ نَجْزِی مَنْ أَسْرَفَ وَ لَمْ یؤْمِنْ بِآیاتِ رَبِّهِ وَ لَعَذابُ الْآخِرَةِ أَشَدُّ وَ أَبْقى‏»؛ و این گونه جزا مى‏ دهیم کسى را که اسراف کند و ایمان به آیات پروردگارش نیاورد و عذاب آخرت شدیدتر و پایدارتر است.

هدر رفتن منابع اقتصادی جامعه: اسراف منابع عظیم جامعه؛ از قبیل نفت، منابع معدنی و مزیت های نسبی اقتصادی هر کشوری را به هدر می دهد، هرچند که منابع و سرمایه های کشور زیاد باشد. علی (ع) می فرماید: « الْإِسْرَافُ‏ یُفْنِی‏ الْجَزِیلَ‏» ؛ اسراف ثروت زیاد را هم به فنا می دهد.

جهت مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید

سلامت نیوز ۱۶ اسفند۱۳۹۴

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *