بهره گیری از فیبرو اسکن در تشخیص شدت ضایعات کبدی

Untitled

شفاآنلاین-موسس و رییس مراکز بیماریهای کبدی خاورمیانه از بهره گیری دستگاه فیبرو اسکن ابزاری نوین به منظور تشخیص شدت ضایعات کبدی بیماران و در راستای توسعه گردشگری سلامت در آینده ای نزدیک در بیمارستان تخصصی و فوق تخصص کیش خبر داد.

Pic 2

به گزارش شفا آنلاین،ˈسید موید علویان ˈدر مورد بیماریهای کبدی ، کبد را بزرگترین غده بدن عنوان کرد و گفت : وظیفه این عضو تولید ، تغییر، انبار کردن و دفع مواد است و علاوه بر مسوولیت تهیه مواد لازم برای سلول ها در دفع سموم نقش مهمی دارد.

وی انجام آزمایش خون را برای وجود یا نبود بیماری کبد ضروری دانست و گفت : نمونه برداری یا بیوپسی کبد شیوه تخصصی برای بررسی ضایعات کبدی و میزان وخامت آن است که نمونه بدست آمده در این روش در حد چند میلی متر یا سانتی متر بوده و آزمایشگاه پاتولوژی آن را مورد بررسی قرار می دهد که جهت انجام بیوپسی کبد بررسی آزمایشات انعقادی و هموگلوبین خون ضروری است .

فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه انجام نمونه برداری از کبد یک روش تهاجمی است و در موارد نادر با خطرات وعوارضی برای بیماران همراه است افزود : امروزه نمونه برداری از کبد تنها در موارد ضروری انجام می شود.

این استاد دانشگاه ˈفیبرو اسکنˈ را روشی نو در تشخیص ضایعات کبدی دانست و گفت : با استفاده از تکنولوژی پرتاب امواج با فرکانس پایین ( ماورا و صوت ) به داخل کبد می توان به سفتی آن پی برد ، میران سفتی کبد( آسیب کبد ) نیز با میزان فیبروز وآسیب پایدار کبد ارتباط مستقیم دارد .

علویان در مورد مزیت استفاده ازاین ابزاردر مقایسه با روش نمونه برداری گفت : این روش غیرتهاجمی است و می توان در پیگیری درمان بیماران هپاتیت ویروسی ، کبد چرب و بیماری های خود ایمنی استفاده کرد و با تکرار آزمون می توان به سیر بیماری و تغییر در شدت آن پی برد.

وی توضیح داد : تحلیل یافته ها توسط نرم افزاری پیچیده صورت می گیرد و با سنجش میزان سرعت سیر امواج و با استفاده از فرمول های آماری میزان آسیب پایدار کبد ( فیبروز ) مشخص می شود و انجام این روش هیچ دردی برای بیمار ندارد .

این فوق تخصص گوارش و کبد گفت : میزان بررسی کبد هنگام نمونه برداری ۵۰۰۰۰/۱ (یک در پنجاه هزار) واحد کبد است ولی در فیبرو اسکن یک در ۵۰۰ واحد کبدی خواهد بود که نشان دهنده دقت بیشتر این روش در بررسی آسیب های کبدی است ؛ این روش در تشخیص میزان رسوب چربی در کبد از روش سونوگرافی ،حساس تر است .

وی تاکید کرد : در صورت انجام دقیق و صحیح مراحل استفاده از دستگاه فیبرو اسکن می توان نقش اپراتور و ماشین را در تحلیل نتایج نادیده گرفت ، تفسیر دقیق یافته ها با در نظر گرفتن وضعیت بیمار ،وجود یا عدم وجود بیماری غیر کبدی مثل بیماری های قلبی توسط متخصص بیماری های کبد ضروری است .

وی دلایل ابتلا به بیماری های کبدی به ویژه کبد چرب را عوارض برخی داروها ، مصرف الکل ، چاقی مفرط ، کم تحرکی ، استفاده از انواع فست فود ها و غذاهای چرب و بالا بودن قند خون عنوان کرد و گفت : کبد چرب از شایعترین بیمارهای کبدی بوده که شیوع آن در صورت رعایت نکردن در کشور افزایش خواهد یافت .

علویان در خصوص خرید و نصب این دستگاه در بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش اظهار داشت : هزینه خرید این دستگاه ۵۰۰ میلیون تومان است که یا با همکاری بخش خصوصی و یا احتمالا منطقه آزاد بزودی خریداری و نصب خواهد شد.

وی مجهز شدن این بیمارستان به دستگاه فیبرو اسکن را گامی در راستای توسعه گردشگری سلامت عنوان کرد و گفت : وجود تجهیزات مدرن پزشکی و پزشکان متخصص ، هزینه پایین درمان در کیش برای گردشگران کشورهای حوزه خلیج فارس و نیاز نبودن به روادید در جذب گردشگر خارجی موثر خواهد بود.

این پزشک متخصص گفت: این دستگاه هم اکنون در برخی استانهای کشور همچون تهران ، شیراز، اصفهان و مشهد برای تشخیص بیماریهای کبدی مورد استفاده قرار می گیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *