بیماری شوگرن/درمان خشکی دهان

درمان خشکی دهان
برای کم کردن خشکی دهان راه های مختلفی وجود دارد . شما می توانید بعضی از این روش ها را خودتان امتحان کنید و بعضی از درمان ها را هم پزشک معالج برای شما تجویز می کند.
– جویدن آدامس و مکیدن آب نبات :
اگر غدد بزاقی شما هنوز مقداری بزاق ترشح می کنند شما می توانید با جویدن آدامس یا مکیدن آب نبات آن ها را تحریک کنید. اما آدامس و آب نبات باید از انواع بدون قند باشند زیرا دهان خشک شما را مستعد پوسیدگی های شدید دندانی می کند
– نوشیدن آب :
در طول روز هر بار مقدارکمی (یک جرعه) آب یا نوشیدنی دیگر بدون قند و بدون گاز بنوشید. دقت کنید که نوشیدن مقدار زیاد آب یا مایعات دیگر در طول روز در برطرف کردن خشکی دهان موثرتر از نوشیدن یک جرعه آب نیست و باعث زیاد شدن دفعات ادرار کردن می شود. دقت کنید که هربار مقدار کمی مایعات بنوشید اما دفعات نوشیدن نیز نباید خیلی زیاد باشد. اگر هر چند دقیقه یک بار مایعات بنوشید ماده موکوس مانندی که مخاط دهان را می پوشاند
کم شده یا از بین می رود که خود این امر می تواند احساس خشکی در دهان را افزایش دهد .
– چرب کردن لب ها :
برای نرم کردن لب های خشک و ترک خورده می توانید از چرب کننده های لب از نوع روغنی یا وازلینی استفاده کنید. اگر زخم دهان دارید پزشک ممکن است برای برطرف کردن درد و التهاب دهان شویه پماد یا ژل تجویز کند.
جایگزین بزاق:
اگر بزاق ندارید یا مقدار آن خیلی کم است، پزشک ممکن است یک جایگزین بزاق برای شما تجویز کند. این محصولات بعضی از خواص بزاق را دارند و بیمار احساس می کند که دهان او تر است اما اثر آن ها محدود است زیرا در نهایت بیمار آن را می بلعد .صبح ها بعد از بیدار شدن بهتر است از این ترکیبات بجای آب استفاده شود زیرا علائم را بطور موثرتری تخفیف می دهند و مقدار ادرار را افزایش نمی دهند.
داروها:
(cevimeline and pilocarpine) دو نوع دارو ترشح بزاق را زیاد می کنند که عبارتند از پیلوکارپین و سویِملین
اثر این داروها چند ساعت طول می کشد و بیمار می تواند آن ها را ۳ تا ۴ بار در روز مصرف کند. اما این داروها برای همه بیماران مناسب نیستند.
علاوه بر درمان خشکی دهان، عوارض آن نیز در بعضی از بیماران باید درمان شود .بطور مثال بیمارانی که خشکی می شوند. بر اثر این عفونت لکه های قرمز (candidiasis) دهان دارند به آسانی دچار عفونت قارچی کاندیدایی رنگ همراه با سوزش در دهان پیدا می شود. درمان این عفونت با داروهای ضد قارچ صورت می گیرد.
اهمیت رعایت بهداشت دهان:
بزاق طبیعی حاوی موادی است که میکروب های مسئول ایجاد پوسیدگی دندان و عفونت های دهان را از بین میبرد. بنابراین اگر بزاق موجود نباشد رعایت بهداشت دهان اهمیت زیادتری پیدا می کند. رعایت نکات زیر برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و عفونت ها مفید هستند:
– بطور مرتب حد اقل دو بار در سال برای معاینه دندان ها و تمیز کردن آن ها به دندان پزشک مراجعه کنید.

منبع: انجمن روماتولوژی ایران

https://t.me/AutoimmunIr

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *