سندروم شوگرن/بخش دوم

بخش دوم: درمان سندرم شوگرن
درمان سندرم شوگرن از بیماری به بیماردیگر و بر حسب گرفتاری قسمت های مختلف بدن متفاوت است. در همه بیماران برای کنترل علائم، به ویژه خشکی چشم و دهان استفاده از قطره های اشک مصنوعی، محرک ترشح بزاق و مرطوب کننده های دهان توصیه می شوند.
درمان خشکی چشم:
– قطره های اشک مصنوعی:
انواع قطره ها برای مرطوب کردن چشم وجود دارند که به اشک مصنوعی معروف هستند و جایگرین برای اشک طبیعی هستند. غلظت اشک های مصنوعی متفاوت است. بعضی از قطره ها حاوی مواد نگهدارنده هستند که ممکن است چشم ها را تحریک کنند. اشک ها ی مصنوعی که بدون مواد نگهدانرده هستند، چشم ها را تحریک نمی کنند.
– پمادها:
چون خاصیت مرطوب کنندگی آن ها نسبت به قطره ها به مدت طولانی تریسن باقی می ماند، معمولا آن ها را برای استفاده در شب ها تجویز می کنند.

مراقبت از چشم ها
– از قطره های اشک مصنوعی که چشمان شما را تحریک می کنند استفاده نکنید. قطره های مختلف را امتحان کنید و قطره ای را پیدا کنید که چشمان شما را ناراحت نکند .معمولا قطره هایی که بدون مواد نگهدارنده هستند برای استفاده طولانی مناسب هستند.
– عمل پلک زدن را زیاد انجام بدهید. معمولا در موقع خواندن یا کار با کامپیوتر پلک زدن کمتر می شود. بخاطر داشته
باشید که در هر دقیقه ۵ تا ۶ بار پلک بزنید.
– چشمان خود را از گرد و خاک و باد محافظت کنید.
– در اتاق هائی که بیشتر وقت خود را می گذرانید دستگاه های مولد رطوبت قرار دهید و یا از آن ها در سیستم گرما و سرمای محل سکونت خود استفاده کنید.
– سیگار نکشید و در اتاق هائی که دود سیگار وجود دارد نمانید.
اگر از ریمل استفاده می کنید فقط در نوک مژه ها از آن استفاده کنید بطوریکه وارد چشم ها نشود .برای جلوگیری ازتحریک چشم ها کرم های صورت را در زیرپلک تحتانی نمالید.
– از پزشک خود سئوال کنید که آیا هیچکدام از داروهائی که مصرف می کنید ایجاد خشکی می کنند.

https://t.me/AutoimmunIr

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *