درمان فیبروز کبدی

درمان فیبروز کبدی
درمان فیبروز کبد معمولا به علت بروز آن بستگی دارد. پزشک علت زمینه را درمان کرده و اگر امکان داشته باشد، تاثیرات بیماری فیبروز را نیز کاهش می دهد. به عنوان مثال اگر فردی اعتیاد به مصرف الکل داشته باشد، پزشک برنامه ای برای کمک به وی در ترک الکل پیشنهاد می دهد. اگر فرد مبتلا ب کبد چرب غیر الکلی باشد، پزشک یک رژیم غذایی سالم برای فرد مشخص کرده تا وزن خود را کم کند و داروهایی را نیز برای او تجویز می کند. ورزش کردن و کاهش وزن نیز می توانند از پیشروی فیبروز کبد پیشگیری کنند.

تحقیقات زیادی انجام شده اند تا بتوان دارویی برای رفع بیماری فیبروز ساخت، اما در حال حاضر دارویی برای انجام این کار ساخته نشده است. اگر فیبروز کبد تا حدی پیشروی کند که کبد فرد به درستی نتواند کار کند، تنها راه درمان آن پیوند کبد است.
عوارض فیبروز کبد
سیروز کبدی یکی از مهم ترین پیامدهای فیبروز است، سیروز به اسکارهای شدیدی گفته می شود که به کبد آسیب زیادی وارد کرده و باعث وخیم شدن حال فرد می شود. بروز سیروز معمولا مدت زیادی طول می کشد، چیزی حدود یک تا دو دهه. البته همه موارد فیبروز کبدی به سیروز منجر نمی شود. کبد یکی از اندام های حیاتی است و برای ادامه زندگی به آن نیاز داریم. کبد مواد زائد خون را فیلتر می کند و کارهای مهم دیگری در بدن انجام می دهد. در نهایت اگر فیبروز پیشروی کرده و به سیروز تبدیل شود و منجر به نارسایی کبد شود، پیامدهای زیادی در پی خواهد داشت .
کلام آخر درباره فیبروز کبد
طبق آمار به دست آمده سیروز کبد یکی از مهم ترین علل مرگ و میر در جهان است. بنابراین لازم است فیبروز کبد هر چه زودتر تشخیص داده شده و درمان شود تا از پیشروی آن به سیروز پیشگیری شود. از آنجایی که فیبروز کبد معمولا با نشانه ای همراه نیست، تشخیص آن کار سختی است. گاهی برخی عوامل خطرساز وجود دارند، مانند اضافه وزن یا نوشیدن بیش از حد الکل، که فرد را در معرض ابتلا به فیبروز قرار می دهد و پزشک با توجه به این عوامل خطرساز توصیه می کند برخی معاینات از کبد فرد انجام شود.
منبع: گروه سلامت سیمرغ با اصلاح

https://t.me/HepatitisBiran

7 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *