آلودگی هوا و افزایش خطر ابتلا به فیبروز و سرطان کبد

اجتناب از هپاتیت چیزی بیش از کنترل سوء مصرف الکل ، ویروس های منتقله از راه خون و مواد مخدر سمی است-محققان می گویند آلودگی هوا نیز ممکن است اثر منفی مستقیم بر سلامت  کبد در طولانی مدت داشته باشد. بر اساس گزارش انجمن آمریکایی پیشرفت علم، یافته های جدید از یک مطالعه از دانشگاه ایالتی وین در دیترویت نشان میدهد تنفس هوای آلوده درطول زمان می تواند خطر ابتلا به فیبروز و کبد سرطان را افزایش دهد.
تا کنون، بسیاری از تلاش های تحقیقاتی در عرصه سلامت زیست محیطی در مورد اثرات آلودگی هوا بر روی بافت ریه و سیستم قلبی و عروقی متمرکز شده است. با این وجود، از آنجایی که کبد مرکز اصلی سم زدایی بدن است، محققان تللاش کردند تا ببیند چگونه این سیستم تحت تاثیر قرار میگیرد.
در این مطالعه، دانشمندان مدل های حیوانی را بیش از ۱۰ هفته در معرض آلودگی قرار دادند. آنها دریافتند که هنگامی که موش ها غلظت بالایی از وجود ماده ای خاص در هوا با قطر کوچکتر از ۲٫۵ میکرومتر (PM2.5) را استنشاق میکنند، فیبروز تقریبا در همه آنها بروز می یابد. فیبروز، بیماری است که مشخصه آن سفت شدن بافت کبد است که یکی از عوامل شناخته شده در افزایش بروز خطر سرطان کبد در طول زمان می باشد.
PM2.5 عمدتا ازذرات و گازهای حاصل ازموتورهای بنزینی و دیزلی، همراه با گرد و غبارسطح جاده، لاستیک و ترمز تشکیل میگردد، که امروزه، یکی از اجزای سمی ترین آلودگی هوا در جهان بشمار می آید. تحقیقات گذشته همچنین نشان داده است که PM2.5 خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و متابولیک را نیز افزایش می دهد.
محققان می گویند این احتمال وجود دارد که این ذرات آلودگی ریز باعث بروز پاسخی به یک استرس التهابی در بدن بشوند که به ترویج رسوب کلاژن در سراسر بدن که از ویژگی های متمایز فیبروز است بیانجامد.
مطالعه WSU به زودی در مجله کبد منتشر می شود، و نسخه پیش از انتشارآن بصورت آنلاین درwww.hepmag.comدر دسترس است.

ترجمه: فرزانه پادامی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *