نهمین همایش باشگاه سلامتی امید روزپنج شنبه بیست ونهم دی ماه ۹۵ در دانشگاه علوم پزشکی بابل با موضوع هپاتیت های ویروسی و کبد چرب و با حضور بی نظیر عموم مردم، ماماها، پرستاران و نیز بدنسازان شریف بابل برگزار گردید.

همزمان این همایش، اتوبوس آگاهی رسانی و آزمایش رایگان هپاتیت های ویروسی و ایدز در مقابل درب ورودی دانشگاه استقرار و با استقبال مردم روبرو شد.

در این همایش که با حضور فرمانده ویژه بابل و جمع کثیری از کارکنان بهداشت این شهر برگزار شد به اهمیت نقش کبد در بدن، آشنایی با انواع هپاتیت ها وعوامل موثر در پیشگیری و انتقال هپاتیت های ویروسی ونیز شیوع روز افزون کبد چرب پرداخته شد.

این همایش یکی از نه همایش علمی و آموزشی باشگاه سلامتی امید است که با سخنرانی پروفسور سید مؤید علویان در یکی از شهرهای ایران برگزار می شد.

در ابتدای این همایش بروشورها و کتاب های هپاتیت های ویروسی و کبد چرب در میان افراد توزیع شد و دکتر سید مؤید علویان، رئیس شبکه هپاتیت ایران، بهمراه جمعی از پزشکان این خطه تعهدنامه ریشه کنی هپاتیت «سی» تا سال ۱۴۱۰ را امضاء نمودند. کلیپ های انیمیشنی آموزش راه های انتقال هپاتیت نیز قبل از سخنرانی دکتر علویان به نمایش درآمدند. دکتر علویان در ابتدای این همایش به تقدیر و تشکر از زحمات دست اندرکاران برپایی این همایش پرداختند و هدف از برگزاری این گردهمایی را ارتقای سطح آگاهی مردم خطه شمال از بیماریهای شایع کبدی در این منطقه بویژه هپاتیت های ویروسی دانستند. وی در ادامه به تشریح عملکرد مهم کبد در بدن ونیز راه های انتقال این بیماریها و بیان رفتارهای پرخطری که منجر به آسیب این عضو حیاتی می شوند پرداخت. ایشان همچنین ضرورت آگاهی بدنسازان از عوارض داروهای آنابولیزان و نیز اجتناب از مصرف بیش از حد پروتئین که منجر به نارسایی کبد و قلب می شود را متذکر شد. به گفته این متخصص گوارش و کبد، هپاتیت سی در ۲ تا ۳ سال گذشته جزء بیماری های خطرناک به شمار آمده اما هم اکنون به لطف داروهای ساخت داخل و ارزان قیمت تا حدود ۹۸ درصد قابل درمان و ریشه کنی است. وی همچنین با اشاره به سنگ قبری که برای هپاتیت «سی» در این استان ساخته و رونمایی شده بود اظهار امیدواری کرد با همکاری همه متخصصین و مسئولان بتوانیم تا سال ۱۴۱۰ شاهد ریشه کنی هپاتیت «سی» در ایران باشیم.

رئیس شبکه هپاتیت ایران در ادامه به اهمیت نوع برخورد با آرایشگران در خصوص رعایت بهداشت در این امکان اشاره داشت و اذعان داشت:” مسئولان در رویایی با این قشر زحمت کش باید خود را بعنوان حامیان سلامت آنها معرفی کرده تا بتوانند در سایه مهرورزی تعامل خوبی در جهت حفظ سلامت آرایشگران و مراجعین برقرار نمایند”.

این استاد دانشگاه در ادامه به شیوع بیماری کبد چرب و چاقی در جامعه اشاره کرد و علت ازدیاد افراد در مراکز پزشکی و داروخانه ها را خلوت شدن پارک ها و مراکز ورزشی و عدم فعالیت منظم افراد دانست و با اشاره به اهمیت مصرف مواد غذایی در حد اعتدال، عدم حذف وعده های غذایی را از اصول یک رژیم غذایی صحیح و استاندارد خواند. در پایان نیز پزشکان متخصص به همراه رئیس شبکه هپاتیت ایران به سؤالات حاضرین پاسخ گفتند.

در این همایش همچنین به رسم همایشهای گذشته باشگاه سلامتی امید، همیاران و سفیرانی از جنس سلامت که همواره در جهت حفظ و ارتقای سلامت همنوعانشان کوشیده اند انتخاب و مدال همیار و تندیس سفیر سلامت به آنها اعطا گردید. از این رو، آقای محمد تقی عباسپور، معاونت استاندار و فرمانده ویژه شهرستان بابل، آقای همت احمدی، مدیر آموزش و پرورش بابل و دکتر حسین محمدی، رئیس مرکز بهداشت روستای کلاگر محله،  بعنوان سفیران سلامت باشگاه سلامتی امید در شهرستان بابل انتخاب شدند.

دکتر علویان، این فوق تخصص بیماریهای گوارش و کبد همچنین اظهار امیدواری کرد، برپایی این همایشهای آموزشی و فعالیتهای سفیران و همیاران سلامت  گام موثری درفرهنگ سازی سلامت  در سطح  جامعه داشته باشد و همگان از جمله مسئولان را نسبت به وضعیت سلامتی شهروندانشان حساس نماید.