اثبات تاثير ترکيبات درشت مغذي ها ي رژيم غذايي و ارتباط آن با کبد چرب

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاثیر ترکیبات درشت مغزی ها ی رژیم غذایی و ارتباط آن با کبد چرب را اثبات کردند.
معاون پژوهشی دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان امروز با بیان اینکه این پژوهش با روش مطالعه سیستماتیک اجرا شده است گفت:براساس نتایج این تحقیق ترکیبات درشت مغذی شامل کربوهیدرات های تصفیه شده و قند ساده در بروز کبد چرب موثرهستند.
دکتر آزادبخت افزود: در این پژوهش با توجه به نتایج متناقض و مطالعات پراکنده در جهان در زمینه موضوع درشت مغذی ها وکبد چرب برای رسیدن به نتیجه واحد از از روش متاآنالیز استفاده شده است.
به گفته وی متا آنالیز یا فرا تحلیل مجموعه روش های آماری برای حل تناقض حاصل از پژوهش های آزمایشی و رسیدن به یک نتیجه مشترک است.
رییس مرکز تحقیقات امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود:با استفاده از این روش ۳۶۳ مقاله و پژوهش خارجی در زمینه تحقیق بررسی و پس از ارزش یابی ،نتایج پژوهش از ۴۰مقاله استخراج شد.
دکتر آزاد بخت گفت : بر اساس نتایج این پژوهش ،در رژیم غذایی مناسب توصیه می شود کربوهیدرات های تصفیه نشده شامل نان های سنتی مثل سنگگ و غلات سبوس دار و روغن زیتون و روغن های گیاهی مثل کلزا هم برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب استفاده شود.
طرح پژوهشی ترکیب درشت مغذی های غذایی در کبد چرب در مدت یک سال با تلاش تیم چهارنفره دکتر هاشمی کنی، دکتر علویان ،خانم حقیقت دوست و دکتر آزاد بخت اجرا شده است.
نتایج این تحقیق در نشریه بین المللی ISI Monthly Hepatitis که مجله معتبر در زمینه مسائل کبدی است در سال ۲۰۱۴ منتشر شده است .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *