تاريخ مصرف گذشته‌ها در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي

سلامت نیوز: یكي بخر دو تا ببر شگرد جديدي است كه حتي به فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي معتبر هم راه يافته است؛ ‌تخفيف‌هاي ۵۰ و ۶۰ درصدي كه اغلب فقط براي خوراكي‌ها و كالاهاي آرايشي و بهداشتي ارائه مي‌شود نه اجناس ديگر و اگر كمي با وسواس بيشتر اين كالاهاي تخفيف‌دار را بررسي كنيد متوجه خواهيد شد زمان بسيار كوتاهي تا پايان زمان مصرف آنها باقي مانده و اگر هم تا‌كنون سلامت بوده باشند به زودي فاسد خواهند شد.

به گزارش سلامت نیوز ، روزنامه جوان نوشت: «هيچ ارزاني بي‌علت نيست»، هرچند برخي از گراني‌ها هم در جامعه ما چندان علت موجهي ندارد و با منطقه جغرافيايي و اقشار ساكن در آن منطقه گره خورده است اما خيلي وقت‌ها ارزاني هم بي‌علت نيست؛ اگر سري به فروشگاه‌هايي با تخفيف‌هاي ۵۰ درصدي بزنيد و تنها به تاريخ انقضاي اجناس نگاهي بيندازيد، متوجه خواهيد شد بسياري از اين كالاها تاريخ انقضاي‌شان در شرف اتمام است.
اين چالشي است كه در گذشته بيشتر به شكل فروش كنسرو ماهي، رب يا آجيل‌هاي رنگ شده و شكلات در گوشه و كنار خيابان‌ها ديده مي‌شد اما حالا در كنار فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي كه هر روز به تعدادشان اضافه مي‌شود، حتي در برخي فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي معتبر هم ديده مي‌شود؛‌ موضوعي كه با سلامت مردم در ارتباط مستقيم است اما انگار نظارت مناسبي روي اين موضوع وجود ندارد؛ ‌روشن‌ترين گواه اين بي‌نظارتي هم كالاهاي با تاريخ انقضاي رو به پايان است كه در قفسه‌هاي اين فروشگاه‌ها خودنمايي مي‌كند.

تخفيف‌هاي بالا در پايان عمر كالا!
براي تهيه گزارش راهي چند فروشگاه زنجيره‌اي شهر مي‌شويم. فروشگاه اول يكي از معتبرترين فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و وابسته به يكي از نهادهاي رسمي است. كالاهاي حراج خورده را در سبدهايي جداي از قفسه‌هاي معمولي فروشگاه چيده‌اند. تخفيف‌ها از ۵ درصد آغاز مي‌شود و به ۵۰ درصد مي‌رسد. كالاهاي ۵۰ درصدي معمولاً از دو حالت خارج نيستند يا برندهايي هستند كه هرگز نام‌شان به گوشتان نخورده و از اين طريق مي‌خواهند براي برندشان تبليغ كنند يا برندهاي معتبري كه مهلت مصرف‌شان رو به اتمام است. به طور نمونه تاريخ انقضاي اسپری خوش‌بوکننده بدن يكي از برندهاي معتبر با تخفيف ۵۰ درصدي عرضه شده را بررسي مي‌كنيم. تاريخ توليد ۲۰۱۳/۰۳/۱۸ و تاريخ انقضاي آن ۲۰۱۶/۰۳/۱۸ است يعني تنها حدود يك اسپری خوش‌بوکننده بدن تا پايان مهلت مصرف و سلامت اين اسپری خوشبوکننده بدن باقي مانده است. اسپري ۵۰ درصد تخفيف از يك برند شناخته شده هم تاريخ انقضايش ۲۰۱۶/۴ است و كمتر از دو ماه تاريخ مصرف دارد. تخفيف ۵۰ درصدي اما خيلي از افراد را به خريد اين كالاها تشويق مي‌كند. خانم و آقاي جواني چند اسپري بر مي‌دارند و در سبد خريد خود مي‌گذارند بي‌آنكه توجهي به تاريخ انقضاي آن داشته باشند. وقتي تاريخ انقضاي كالا را به آنها نشان مي‌دهم، مي‌گويند:‌ مهم نيست كالاهاي خارجي را مي‌شود تا چند ماه پس از انقضا هم استفاده كرد.» اما خانم ديگري كه در حال برانداز كردن کالاهاست انگار روي تاريخ انقضا حساس است به همين خاطر آنها را سر جايش مي‌گذارد.

تاريخ مصرف گذشته‌ها در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي
به يكي ديگر از فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي مي‌رويم. فروشگاهي كه چند شعبه دارد اما ظاهراً متعلق به بخش خصوصي است. لوازم آرايشي اين فروشگاه هم با تخفيف ۵۰ درصد عرضه مي‌شود، البته به گفته فروشنده‌ها فقط براي سه روز است اما اگر به تاريخ انقضاي اين لوازم آرايشی نگاه مي‌كرديد، مطمئن مي‌شديد كه اين حراج تا تمام شدن اين كالاها ادامه دارد زيرا برخي از اين لوازم آرايش تاريخ مصرف‌شان گذشته و برخي ديگر در حال تمام شدن تاريخ انقضاست. وقتي آنها را به فروشنده نشان مي‌دهم، مي‌گويد: نه خانم اصلاً ربطي به تاريخ انقضا‌ ندارد. تازه خيلي از اين كالاهاي تاريخ مصرف گذشته مجدد به كارخانه رفته و تاريخ جديد مي‌خورند.
زير‌زمين اين فروشگاه هم نمايشگاه تخفيفات ويژه است و فروشندگان در حالتي شبيه دست‌فروشان مترو يا خيابان ۱۵ خرداد ايستاده‌اند و داد مي‌زنند و كالاهاي خود را تبليغ مي‌كنند.
وقتي به زير‌زمين فروشگاه مي‌رويد با انواع و اقسام خوراكي‌هاي گمنام مواجه مي‌شويد كه در بخش يكي بخر دو تا ببر گذاشته شده‌اند. بيش از همه بسته‌بندي خاك گرفته و آلوده رب انارهايي كه در اين بخش حراج شده‌اند، نظرم را جلب مي‌كند. اكثر بسته‌ها تاريخ انقضايشان مخدوش است و آنقدر روي شيشه‌ها خاك نشسته كه مي‌توان مطمئن بود اين رب انارها مدت‌ها در محيطي نامناسب نگهداري شده‌اند. برخي از شيشه‌ها هم به دليل شكستگي به كارتن بسته‌بندي چسبيده بودند و كنده نمي‌شدند. بالاخره توانستم بسته‌هاي سالم با تاريخ انقضاي مشخص را پيدا كنم. ظاهراً اين رب‌انارها تاريخ مصرف گذشته نبودند اما خاك و كثيفي شيشه‌هاي بسته‌بندي نشان مي‌داد خيلي نمي‌توان به اين تاريخ انقضاها اعتماد كرد. سويا، ‌انواعي از كيك‌هاي بسته‌بندي، دسرها و چند مدل چاي هم در ميان اين كالاهاي تخفيف‌دار هستند؛ كالاهايي كه ظاهر و حتي نام‌شان شبيه برندهاي معروف است اما وقتي دقت كنيد متوجه مي‌شويد اين تلاشي براي كپي‌برداري و سوء‌استفاده از برندهاي شناخته شده است و تفاوت‌هاي زيادي ميان برند اصلي و اين كپي‌ها وجود دارد.

نگهداري كالا در شرايط غير سلامت
به يكي ديگر از فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي خصوصي سر مي‌زنيم. در اينجا نيز به جز كالاهايي كه در همه فروشگاه‌ها پيدا مي‌شود، برندهاي عجيب و غريب با تخفيف‌هاي بالا عرضه مي‌شود. اينجا اما به جز ناشناخته بودن برند، شاهد نگهداري سوسيس و همبرگر و حتي گوشت‌هاي چرخ كرده بسته‌بندي در فضاي خارج از يخچال هستيم. فروشنده‌ها هم در گوشه و كنار ايستاده و با داد و فرياد اجناس را تبليغ مي‌كنند و حتي وعده اشانتيون در صورت خريد‌هاي بالا مي‌دهند. در همين هنگام است كه خانمي با فاكتورش مراجعه و اشانتيون را از فروشندگان مطالبه مي‌كند اما آنها ابتدا با شوخي و بعد با بهانه‌هاي ديگري اشانيتون وعده داده شده را به خريدار نمي‌دهند.
وقتي فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و رسمي اينگونه كالاها را با چنين شرايطي مي‌فروشند، كالاهايي كه توسط دست‌فروشان فروخته مي‌شود ديگر تكليف‌شان معلوم است. تمام اين اتفاقات اما در شهرها و زير گوش سازمان غذا و دارو و بهداشت محيط وزارت بهداشت رخ مي‌دهد اما آب از آب تكان نمي‌خورد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *