فروش کبد، ادعایی واهی برای مشوش کردن افکار عمومی

چند روز قبل يکي از خبرنگاران صدا و سيما با اينجانب تماس گرفت تا مصاحبه اي درمورد «فروش کبد» با اينجانب داشته باشد . ايشان مدعي بود که درنقاط مختلف اطلاعيه هايي مبني بر فروش کبد نصب شده و کساني داوطلب فروش کبد خود شده‌اند.

اين مسئله براي من حيرت انگيز و اساسا «واهي بود زيرا پيوند هاي کبد درايران از قربانيان مرگ مغزي و آنهم دريک روند کاملا» کنترل شده انجام مي شود و فقط در مورد کودکان نيازمند پيوند قسمتي از کبد پدر و مادر برداشته و به فرزند پيوند مي‌شود که تنها موارد دهنده زنده است و دليل اينکار هم نبودن کبد مناسب براي کودکان و رابطه نيرومند عاطفي پدر و مادر و فرزند است و بالعکس اهداءکليه، درمورد پيوند کبد بجز آنچه گفته شد دهنده داوطلب و زنده وجود خارجي ندارد و درصورتي که به فرض محال چنين کاري با اهداف مادي و رد و بدل کردن وجه انجام شود بايستي درحد يک جرم فاحش و عمومي با آن برخورد شود.

بنا براين طرح عنوان «فروش کبد» به‌نظر مي‌رسد مسئله اي انحرافي ، واهي و غير واقعي است و شايد همانند بسياري از خبر سازي‌هاي متداول اين روزها درزمينه پزشکي براي مشوش کردن و آشفتگي افکار عمومي ساخته و پرداخته شده است.

اما درمورد فروش کليه که متاسفانه يکي از نقاط تاريک و واقعيتي غير قابل دفاع است توجه به تاريخچه پيوند پس از انقلاب لازم است. در اوايل ارائه برنامه پيوند و با نيت کمک به بيماران کليوي که اکثرا دچار مشکلات مالي هم هستند قرار شد مبلغ يک ميليون تومان از طرف دولت به اهدا کنندگان کليه تقديم شود. درآن زمان اين کار مورد توجه دنيا قرار گرفت و حتي به نام «مدل ايران» درادبيات پزشکي دنيا لقب گرفت زيرا ايران اولين کشوري بود که چنين گامي درجهت حمايت از بيماران کليوي خود برداشته بود. ولي با گذشت زمان و وجود تورم اين مبلغ بتدريج ارزش خود را از دست داد ومبالغي چندين برابر آن براي کليه‌هاي اهدايي رد و بدل و باز ايران جزو کشورهايي قلم داد شد که در آن عضو بدن انسان بفروش مي‌رسد يعني مسئله اي که در جوامع علمي منسوخ و مردود شمرده مي‌شود.

به‌نظر مي‌رسد بهترين راه براي پاک کردن اين لکه، تمرکز بيشتر بر روي اهداء عضو از طرف قربانيان مرگ مغزي است که خوشبختانه با توجه به روحيه مردم ايران و توجهي که به نجات جان انسان‌ها وجود دارد و اقدامات پي گير براي سامان‌دهي اين کار در معاونت درمان وزارت بهداشت به‌تدريج سير صعودي داشته وانشاا… درآينده نه چندان دور سبب بر چيده شدن بساط خريد و فروش عضو در مملکت بشود.

ایرج فاضل”رئیس جامعه جراحان ایرانی”

روزنامه سپید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *