مرگ خاموش در رستوران های حومه پايتخت/جريمه‌هاي ريالي براي تخلفات ميلياردي

سلامت يكي از اولويت‌هاي دولت‌ها به شمار مي‌آيد، اما گويي هر آنچه مسئولان در اين باره مي‌گويند در همان حد حرف باقي مي‌ماند. سند اين ادعا هم در سال گذشته، آلوده بودن شيرها به روغن پالم و نان‌هاي پخته شده با جوهر قند و سوسيس و كالباس‌هاي تهيه شده با گوشت سگ و گربه و آب معدني‌هايي كه براي خودشان جنجالي آفريدند و در سال جديد هم كه هنوز چند روزي از آن نگذشته است، غذاهاي مرگ‌آفرين رستوران‌هاي شمال پايتخت. گويي آنقدر خبر در مورد آلوده بودن مواد غذايي زياد است كه شهروندان هم آن را از ليست دغدغه‌ها و نگراني‌هاي‌شان خارج كرده‌اند. اما سؤال اينجاست كه آيا سازمان‌ها و نهادهاي نظارتي فقط منتظرند تا درخواست و شكايتي از طرف مردم دريافت كنند تا به وظايف خود عمل كنند يا با كمال تأسف، شرايط موجود محصول تمام نظارت‌هاست…!

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان در ادامه می نویسد: در سال گذشته اخبار زيادي در مورد آلوده بودن مواد غذايي منتشر شد. اخباري كه بعضاً از حد يك هشدار خارج شده و از فاجعه‌اي خبر مي‌دادند. با اينكه اكثر اين خبرها از طرف مسئولان بهداشتي كشور تأييد مي‌شدند و وزارت بهداشت نيز به عنوان متولي سلامت مردم به برخي از پرونده‌ها ورود كرد اما كاملاً مشخص بود كه متخلفان در بخش‌هاي مختلف آنقدر از خلع قانوني و ضعف نظارت‌ها خبر دارند كه بخواهند همچنان در راهي كه انتخاب كرده‌اند بتازند.
فضاهاي مجازي محل خوبي براي انتشار اخبار بدون واسطه هستند اما در اين محيط‌ها جنگي نابرابر وجود دارد كه بر اساس آن مي‌توان با بهره‌گيري از سيستم شايعه‌سازي و بزرگ كردن يك مشكل كوچك، رقيب را تا حد ورشكستگي نيز پيش برد. اتفاقي كه در سال گذشته براي برخي روغن‌هاي خوراكي و پودرهاي شست‌وشو رخ داد.

اما در سال جاري و در شرايطي كه هنوز چند روزي از آغاز سال نو نگذشته بود، مأموران تعزيراتي به همراه دوربين صدا و سيما به سراغ رستوران‌هاي لوكس و گرانقيمت مناطق تفريحي شمال تهران رفتند تا گزارشي مستند از وضعيت طبخ و پذيرايي آنها ارائه كنند؛ گزارشي كه قبل از رسيدن به فضاهاي مجازي، حكايت از فاجعه‌اي در آشپزخانه‌هاي اين رستوران‌ها داشت.

تخلف رستوران‌ها از اين لحاظ حائز اهميت بود كه در سال گذشته و طي بازديد سرزده معاون دادستان تهران و سرپرست دادسراي جرائم پزشكي و دارويي از اغذيه‌فروشي‌هاي ميدان تجريش دستور پلمب سفره‌خانه‌اي در بازار، دو كافه، يك بستني فروشي و يك‌ آش‌فروشي معروف صادر شد. البته چند رستوران صاحبنام ديگر نيز به خاطر آنچه كه «مسائل بهداشتي و استفاده از رنگ‌هاي غيرمجاز» عنوان شده بود، پلمب شدند.

مرگ سلامت در رستوران‌هاي لوكس
شايد شما هم تجربه صرف غذا در يكي از رستوران‌هاي تهران را داشته باشيد و حتماً هنوز هم به خاطر زيبايي، لوكس بودن رستوران و همچنين غذاي بزك شده‌اي كه ميل كرده‌ايد، فكر مي‌كنيد آن رستوران با بقيه فرق داشته است.
با اين اوصاف خوب است بدانيم در روزهاي اول سال جاري وقتي گشت تعزيرات حكومتي با همراهي كارشناسان بهداشت و دانشگاه علوم پزشكي و بازرسان اتاق اصناف به محله كن رفتند تا ضمن بررسي وضعيت رستوران‌هاي اين منطقه به تخلفات آن رسيدگي كنند، تقريباً تمام رستوران‌هاي اين منطقه بسته شد كه اين اقدام احتمال متخلف بودن اين واحدها را بالا مي‌برد. در همين رابطه رئيس گشت مشترك تعزيرات حكومتي تهران پس از حضور گشت مشترك در رستوران‌هاي كن از ادامه تخلفات بهداشتي در اين رستوران‌ها خبر داد و گفت: «مرگ خاموش در حومه تهران ادامه دارد.»

جريمه‌هاي ريالي براي تخلفات ميلياردي
متأسفانه تخلفات در عرصه مواد غذايي آنقدر زياد و گسترده است كه گويي رسيدگي به تمام آنها امكان‌ناپذير است زيرا وقتي رستوران‌هاي مشهور با قيمت‌هاي آنچناني، به اين راحتي دست به تخلف مي‌زنند، از رستوران‌هاي كوچك كه از همان ابتدا بايد منتظر غذاي ساده و معمولي بود، چه انتظاري مي‌رود. كارشناسان معتقدند رقم پايين جرايم و قدرتمند نبودن قوانين از جمله دلايل نترسيدن متخلفان از هر‌گونه برخورد است. به عنوان مثال در بازرسي گشت‌هاي مشترك تعزيرات حكومتي استان تهران از رستوران‌هاي منطقه دربند، وقتي آنها در يكي از مغازه‌ها و واحدهاي صنفي گوشت‌هاي آلوده‌اي را مشاهده كردند، بعد از معدوم كردن كالاي غير قابل مصرف، اين واحد برابر قانون به پرداخت ۴۵ميليون ريال جزاي نقدي محكوم شد.
بي شك تمام شهروندان به خوبي واقفند كه واحدهاي صنفي اين مناطق روزانه درآمدهاي چند ده ميليوني دارند، بنابراين پرداخت ۴ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان جريمه آن هم براي ماه‌ها تخلف و بازي كردن با سلامت مردم رقمي ناچيز و در حد صفر است اما وقتي با حضور مأموران در هر منطقه گردشي و تفريحي، به يكباره تمام رستوران‌ها با حضور مشتري، اقدام به بستن در‌ها و پايين كشيدن كركره‌ها مي‌كنند، بسيار قابل تأمل است.

شست‌وشوي نامناسب و طبخ نامناسب‌تر
دكتر سعيد آقاخاني در مورد آلودگي‌هاي موجود در رستوران‌ها معتقد است: «در رستوران‌ها و مراكز توزيع غذا دو نوع آلودگي ممكن است وجود داشته باشد؛ آلودگي مربوط به مواد غذايي كه از اساس مشكل دارند، مثل سبزيجاتي كه با فاضلاب انساني آبياري مي‌شوند، مواد پروتئيني كه در شرايط نامناسب توليد و نگهداري مي‌شوند، مواد غذايي تاريخ گذشته، شست و شوي نامناسب، طبخ نامناسب، سرو كردن برخي مواد غذايي به شكل باز و مواردي از اين دست، و مورد بعدي به آلودگي محيط رستوران و سطوح كار باز مي‌گردد، مثل ميز كار آشپزخانه، ميز پذيرايي، اماكن نگهداري از مواد غذايي مثل نگهداري طولاني مدت غذاهاي پخته شده، انبار، يخچال، ظروف، شرايط دمايي، راه‌هاي وجود حشرات و جوندگاني مثل موش، سيستم تهويه هوا كه همگي در اين زمينه مؤثر هستند. همه اينها موارد جزئي‌تري را نيز شامل مي‌شود كه در بهداشت يك رستوران نقش اساسي دارند.»
البته در گزارش‌هاي منتشر شده از طرف سازمان تعزيرات مشخص شده كه مشكل عمده بهداشت رستوران در شست وشو و طبخ صحيح مواد غذايي است. بسياري از رستوران‌ها مواد غذايي مثل سبزيجات را به درستي نشسته و گندزدايي نمي‌كنند؛ بنابراين آلاينده‌هاي اوليه از بين نمي‌رود. به علاوه غذاهايي كه پخته مي‌شوند را نبايد مدت طولاني نگه داشت كه متأسفانه امروزه بسياري از رستوران‌ها غذاهاي پخته‌اي را كه به فروش نمي‌رسند، تا چند روز نگهداري مي‌كنند.
دكتر آقاخاني در اين رابطه گفت: «در بهداشت مواد غذايي يك مورد بسيار مهم كربوهيدرات‌هايي مثل برنج پخته است كه نبايد مدت زيادي نگه داشته شود زيرا امكان رشد ميكروب‌ها در آن زياد خواهد بود. به علاوه مشكل ديگر غذاهاي پروتئيني است كه ممكن است به طور مناسب حرارت نبينند؛ يك مورد مهم انواع كباب، جوجه كباب، برگرها و اين گونه غذاها هستند كه ممكن است حرارت به مغز آن نفوذ نكرده و عامل مهم براي انتقال ميكروب باشد.»
به هر حال بازي آلوده بودن مواد غذايي به رستوران‌ها ختم نمي‌شود. از روغن‌هاي آلوده و آب معدني‌هاي ميكروبي و برنج‌هاي سرطان‌زا گرفته تا اسيدسولفوريكي كه به جاي آبليمو عرضه مي‌شود و نان‌هايي كه با طعم جوهر قند به سر سفره‌ها مي‌رسند. حال بايد منتظر بود و ديد كه امسال مسئولان امر چه تمهيداتي براي حفظ سلامتي شهروندان انديشيده‌اند و تا چه حد برنامه‌هاي‌شان عملي شده و به نتيجه مي‌رسد.

سلامت نیوز۱۵ فروردین۱۳۹۵

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *