يک ساعت بعد از خوردن همبرگر چه اتفاقي در بدن مي‌افتد؟ بمب ساعتي همبرگر

پزشکان و متخصصان تغذيه ميانه خوبي با فست‌فودها به خاطر کالري، قند، چربي و نمک فراوانشان دارند، اما با وجود توصيه‌ها و هشدارهاي مکرر آنها، باز هم مصرف‌کنندگان و دوستداران اين قيبل غذاها کم نيستند. در «پوستر سلامت» اين هفته، گام به گام با خوردن يک ساندويچ همبرگر همراه مي‌شويم تا ببينيم در هر دقيقه چه اتفاق‌هايي در بدن مي‌افتد.

۱۰ دقيقه بعد: مغزتان از شما تشکر مي‌کند!

يک ساندويچ همبرگر بزرگ تقريبا ۵۴۰ کيلوکالري انرژي دارد و باعث افزايش قند خون بيش از حد طبيعي مي‌شود. در آغاز، فرماني به مغز براي افزايش ترشح دوپامين داده مي‌شود که هورمون شادي محسوب مي‌شود و در بدن افرادي که ماده مخدري مانند کوکايين مصرف مي‌کنند هم ترشح مي‌شود و به اين ترتيب فرد احساس شادي مي‌کند و به مصرف بيشتر تحريک مي‌شود.

۲۰ دقيقه بعد: قند به شما حمله مي‌کند!

آيا مي‌دانيد يک همبرگر بزرگ داراي مقادير قابل‌ملاحظه‌اي قند و سديم است؟ اين ۲ ترکيب بدن را به دريافت بيشتر وادار مي‌کند و دريافت بيش از اندازه اين ۲ ترکيب براي بدن زيان‌هايي از جمله افزايش احتمال ابتلا به چاقي، ديابت، فشارخون و بيماري‌هاي قلبي را همراه دارد.

۳۰ دقيقه بعد: سديم به شما حمله مي‌کند!

يک ساندويچ همبرگر بزرگ حاوي ۹۷۰ ميلي‌گرم نمک است، در حالي که سازمان جهاني بهداشت توصيه کرده افراد روزانه کمتر از ۵ گرم نمک مصرف کنند. بعد از خوردن اين مقدار نمک در يک وعده فرد احساس تشنگي مي‌کند و در اکثر اوقات اين حس با گرسنگي اشتباه گرفته مي‌شود. در نتيجه فرد همچنان به غذا خوردن ادامه مي‌دهد. نمک فراواني که در يک وعده وارد بدن شده به کليه‌ها نيز فشار مي‌آورد و باعث افزايش فشارخون مي‌شود و زمينه بروز بيماري‌هاي قلبي و سکته فراهم خواهد شد.

۴۰ دقيقه بعد: خواب به شما حمله مي‌کند!

بعد از خوردن يک همبرگر بزرگ اکثر افراد دوست‌ دارند استراحت کنند و چرتي بزنند. قند بالاي موجود در همبرگر باعث افزايش ترشح انسولين مي‌شود. اين هورمون که از پانکراس ترشح شده بايد ميزان قندخون را کنترل کند. با افت ناگهاني قند بعد از ترشح انسولين، فرد احساس خستگي مي‌کند و دوست دارد استراحت کند. کم‌کم دوباره گرسنگي سراغ فرد مي‌آيد.

۶۰ دقيقه بعد: هضم چربي‌ها به کندي آغاز مي‌شود!

به‌طور معمول ۲۴ تا ۷۲ ساعت زمان لازم است تا غذا در بدن هضم شود. همبرگر از جمله غذاهايي است که ديرتر هضم مي‌شود و به دليل چرب‌بودن بيش از ۳ روز زمان مي‌برد تا کاملا هضم شود. جالب است بدانيد اسيدهاي چرب ترانس در بدن ۵۱ روز زمان لازم دارند تا هضم شوند و يک همبرگر بزرگ ۵/۱ گرم چربي ترانس دارد. مطالعات مختلف نشان داده‌اند دريافت اين گروه از چربي‌ها احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي، چاقي، سرطان و ديابت را افزايش مي‌دهد، بنابراين اگر ساندويچ همبرگر را هر‌از‌گاهي در برنامه غذايي خود مي‌گنجانيد، سعي کنيد به جاي سيب‌زميني سرخ‌شده کنار اين ساندويچ از سالاد و به جاي انواع کولاها از آب معدني استفاده کنيد. نان مصرفي‌تان را نيز مي‌توانيد از نوع سبوس‌دار درخواست کنيد و اندازه کوچک ساندويچ را سفارش دهيد.

هفته نامه سلامت

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *