آيا مکمل‌هاي بدنسازي بيتو را دچار واسکوليت کردند؟

دکتر معصومه اخلاقي روماتولوژيست به پرسشي پاسخ مي‌دهد که اين روزها خيلي‌ها مي‌پرسند

شامگاه سه‌شنبه سوم شهريورماه، قهرمان بدنسازي کشورمان بيت‌ا… عباسپور، بعد از مدت‌ها زورآزمايي با بيماري واسکوليت وگنر از پا درآمد و چشم از جهان فروبست. همان موقع که «بيتو» در بستر بيماري بود حرف و حديث‌هايي درباره ارتباط مکمل‌ها با بيماري‌اش شنيده مي‌شد، اما در اين چند روز اخير و بعد از خاکسپاري او حرف و حديث‌ها قوت گرفته و پاي دنيس جيمز آمريکايي، دوست و مربي او نيز لابلاي اين شايعات به ميان آمده است. مي‌گويند او مکمل‌ها را براي «بيتو» مي‌فرستاده و حال، سوال اين است که آيا واقعا مکمل‌ها مي‌تواند در ابتلا به واسکوليت نقش داشته باشد؟ دکتر معصومه اخلاقي، روماتولوژيست و استاديار مرکز تحقيقات روماتولوژي دانشگاه علوم پزشکي تهران در اين گفت‌وگو به اين پرسش پاسخ داده است.

 واسکوليت وگنر چه نوع بيماري‌اي است؟

واسکوليت بيماري التهابي در عروق است. عروق درگير ممکن است شريان و وريدهاي بزرگ، عروق متوسط يا ريز باشند. علائم و شدت بيماري هم به نوع عروق درگير بستگي دارد. التهاب عروق مي‌تواند باعث انسداد عروق يا ايسکمي نسجي (نرسيدن خون به نسج عضو) شود، بنابراين با توجه به گستردگي عروق در همه اندام‌ها، شاهد علائم متنوعي در بيماران خواهيم بود. طبقه‌بندي واسکوليت بر اساس اندازه رگ يعني عروق کوچک، متوسط و بزرگ است. درگيري در عروق بزرگ، واسکوليت تمپورال( گيجگاهي) يا واسکوليت تاکاياسو نام مي‌گيرد، درگيري در عروق متوسط، واسکوليت پان و درگيري عروق کوچک نيز واسکوليت وگنر نام مي‌گيرد. البته عروق بسيار کوچک هم گاهي درگير مي‌شوند. درگيري در اين عروق را به صورت واسکوليت پوستي مشاهده مي‌کنيم که نسبت به بقيه انواع واسکوليت کم‌‌خطرتر و کم‌عارضه‌تر است. واسکوليت‌هايي که عروق متوسط کوچک (وگنر) يا عروق بزرگ(تمپورال) را درگير مي‌کنند، خطرناک‌ترند.

چه افرادي ممکن است به بيماري واسکوليت مبتلا شوند؟

بسياري از مواقع علت بيماري ناشناخته است. بيماري واسکوليت احتمال دارد بدون هيچ علت خاصي بروز کند. اين نوع از واسکوليت، اوليه نام دارد. در بعضي از افراد بيماري‌هايي مانند آرتريت روماتوئيد يا بيماري لوپوس باعث التهاب عروق و بروز بيماري واسکوليت مي‌شود. به دنبال بعضي از بيماري‌هاي عفوني ويروسي مانند هپاتيت B و C نيز علائم بيماري واسکوليتي را مشاهده مي‌کنيم. اين بيماري گاهي هم همراه با بدخيمي‌ها بروز مي‌کند.

شيوع اين بيماري در جمعيت چگونه است؟

بروز اين بيماري معمولا در افراد مسن رايج‌تر است ولي در هر سني و حتي در اطفال نيز ديده مي‌شود. به طور کلي واسکوليت‌ها شيوع زيادي در جمعيت ندارند و جزو بيماري‌هاي نادر طبقه‌بندي مي‌شوند، اما بيماري واسکوليت در سال‌هاي اخير نسبت به ۱۵-۱۰ سال قبل شيوع بيشتري پيدا کرده است و تعداد مراجعان با اين بيماري را بيشتر در بيمارستان‌ها مشاهده مي‌کنيم.

هفته نامه سلامت

۱۶ شهریور ۱۳۹۴

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *