بهترین میان وعده

فاخره بهبهانی:

معمولا دو سه ساعتی که از وعده صبحانه یا ناهار می گذرد حس گرسنگی بر ما غلبه می کند و دوست داریم چیزی بخوریم. اولین خوردنیها که به ذهن ما خطور می کند بیسکوئیت، چیپس، اسنک یا کیک است. در گذشته که خبری از تنقلات صنعتی امروزی نبود، میان وعده ها شامل لقمه ای نان و پنیر با گردو یا خیار و گوجه یا انواعی از میوه یا برشی هندوانه و خربزه یا پالوده طالبی و گرمک یا فرنی و شیربرنجی بود که با هل و گلاب معطر شده بود و به همراه شیره توت یا انگور مصرف می شد، اما چه شد که سبک میان وعده های ایرانی تغییر کرد؟

اصلی ترین علت اینکه اغلب افراد، شاغل هستند و فرصت تهیه میان وعده های خانگی را ندارند و در محل کار برای سیرکردن شکم به مصرف تنقلات شور، شیرین یا پرچرب کارخانه ای روی می آورند و مهم ترآن که اگر افراد شاغل هم بخواهند به سلامت خود بها دهند، در خارخ از خانه هیچ انتخابی جز نوشیدنی ها و تنقلات  شور، شیرین یا پرچرب کارخانه ای  ندارند. این موضوع وقتی تاسف آور می شود که اگر در خانه هم باشیم، طبق عادت به جای آن که سراغ یخچال و نوشیدن شیر یا تهیه لقمه ای نان و پنیر و صرف میوه برویم، سراغ کابینت و خوردن انواع تنقلات بی ارزش می رویم.

بهترین میان وعده ها کدامند؟

خوردن میان وعده به دلیل آن که از افت قند خون و بروز حس گرسنگی جلوگیری می کند توصیه می شود. بهتر است میان وعده از دو گروه غذایی مختلف انتخاب شود. بر خلاف میان وعده صبح، عصرانه باید سیرکننده تر باشد. بهترین میان وعده ها از نظر متخصصان علوم غذایی انواع میوه، یک لیوان شیر، لقمه ای نان و پنیر و مغزهای آجیلی است. میوه ها هر چه پررنگ تر و آب و فیبر زیادتر و شیرین تری داشته باشند، مناسبترند.

دو پیشنهاد

با توجه به اینکه تمایل خانواده های ایرانی به مصرف انواع میوه و سبریجات کم شده، بهتر است در سطح شهر مراکزی ایجاد شود و مسئولیت عرضه میوه های شسته و آماده مصرف در بسته بندی های یک نفره یا چند نفره را برعهده گیرند. به این طریق افراد شاغل، بیماران و افرادی که خارج از خانه هوس خوردن تنقلاتی دارند، می توانند میوه را یکی از انتخاب هایشان قرار دهند.

هم اکنون بطری یا پاکت های شیر در حجم های ۲۰۰، ۲۳۰ و ۱۰۰۰سی سی عرضه می شود، بهتر است برای ترغیب و تشویق افراد به مصرف بیشتر شیر یا اعمال نظر صاحب نظران بطری های شیر در حجم های مختلف ۳۰۰ و ۵۰۰ سی سی نیز عرضه شود تا افراد بالغ بتوانند با نوشیدن یک بطری آن در یک میان وعده حداقل نصف نیاز روزانه خود به محصولات لبنی را تامین کنند. ضمن این که بطری های کوچک شیر مشابه بطری های یک لیتری به انواع کم چرب، بدون چرب و کم لاکتوز تقسیم بندی شوند.

روزنامه جام جم/ ۵ شهریور ۱۳۹۴

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *